søndag den 14. april 2013

Franske film og farver

^Billede fra Google. Filmen "Blå" fra en fransk film trilogi 
Her i sidste uge eller noget (Ja, I know, er lidt doven efter som jeg først skriver om det nu.) sad jeg med min mor inde i stuen og så film. Min far har åbenbart fået en underlig vane med at købe dårlige film (dårlige efter min mening), så vi satte os ned for at finde ud af om en tilfældig film var god.

Vi fandt så på at se "Blå" som er en ud af tre franske film i en film trilogi. I trilogien består filmene af tre farver, som de jo er opkaldt efter: "Blå", "Hvid" og "Rød". Ligesom det franske flag.

^Billede fra Google. Trilogien af Krzysztof Kieslowski


Vi fandt så ud af at hver films handling er baseret på farven den er opkaldt efter.
Har dog endnu ikke set "Hvid" og "Rød", men min mor og jeg kunne ligesom regne ud at de nok var på samme måde.

Farven blå i filmen "Blå" symboliserer sorg. I starten af filmen da damens mand og barn lige er død, kan man se mange blå farver overalt, og hver gang at hun er ude at svømme (hun svømmer når at hun er ked af det) er der selvfølgelig også rigtig mange blå farver. Men jo længere man kommer hen i filmen, jo færre blå farver stødder man på, og jo mindre trist bliver hende den franske trunte.

Regner med at "Rød" nok handler om vrede eller kærlighed, mens "Hvid" højst sandsynligt handler om renlighed, uskyld e.l.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar